להניב 2,000 עגבניות משתיל בודד


בקיץ 2019 הפקנו משתיל עגבניות שרי בודד כ-10 ייחורים.. משמע, מ-4 עציצים כאלו הפקנו כ-40 שתילים חדשים. כל אחד מהם בעל פוטנציאל של כ-50 עגבניות שרי במהלך חייו. זה אומר שמ-4 צמחים הצלחנו לייצר מעל 2,000 עגבניות במהלך אותו קיץ אדום של שנת 2019. כמובן שרוב השתילים והפירות חולקו לחברים ומשפחה והמספרים עדיין חלוקים, אבל קיבלנו שיעור חשוב ב"רבייה וגטטיבית".


16 עגבניות שרי מתוך 2,000 :)


אל תאחר - תייחר!


אז מה בעצם קרה שם? שתיל עגבניות השרי שרכשנו מהמשתלה התחיל לטפס במעלה ההדליות. כשהוא מפותח מספיק (כמטר מעל פני האדמה) יש צורך בגיזום ענפים, AKA סאקרים, הנמצאים בשליש התחתון של הצמח. פעולה זו תביא ל:

  • חיזוק הצמח

  • תפנה את השקעת המשאבים לפירות חדשים

  • תייצר לנו ייחור להשרשה (במים, ללא צורך באבקת השרשה)


את ענף העגבניה שכרגע גזמנו מהצמח נשים בצנצנת עם מים ונמתין מספר ימים עד להופעת שורשים. כשהשורשים מפותחים נשתול בעציץ או אדנית עם אדמת שתילה והרי לנו שתיל עגבניה "בלאדי" חדש ומפותח בעל מטען גנטי זהה לזה של אימו שתחייה.



הרכבות עכשיו - הקלה אח"כ

שיטה נוספת להגדלת כמות היבול הינה באמצעות שיטת ההרכבה.. והמפגש הראשון שלי עם ההרכבה היה רומנטי מתמיד. עץ הדר רב-בוסתן בעיצוב "אספלייר" (כמו בתמונה) בעל רוכב מעץ לימון מזן יוריקה, רוכב של תפוז דם, ועוד 2 רוכבי תפוזים מתוקים "שמוטי" ו"ולנסיה". כאשר הגענו לא כל העץ נתן פירות אך בעל המשק ציין כי כך הוא ומשפחתו נהנים מפירות רוב חודשי השנה (במשך כ-9 חודשים!). העיקרון מאחורי ההרכבה הוא די פשוט. כל עוד יש לך ענף ממין אחר אך מאותה המשפחה, הוא בעל פוטנציאל להרכבה. החלק עליו מרכיבים (התחתון) נקרא "כנה" והחלק המורכב נקרא "רוכב".


ישנן מספר סוגי הרכבות:

  • הרכבת ראש - נעשית על ענפים מעוצים בלבד (בעלי מרקם עצי, מהמילה עץ). הרוכב יורכב בין קליפת הענף לעצה.

  • הרכבת כתר - הרכבה של יותר מרוכב אחד ונראית כמו כתר (תמונה מטה).

  • הרכבת סדק - בעיקר על ענפים צעירים על ידי חתך V. מתאימה בעיקר על ענפים קטנים.

  • הרכבת צד - בדומה להרכבת סדק אך במקום חתך V, יוצרים חתך אלכסוני.

  • הרכבת אומגה - בעיקר לגפנים. הכנה והרוכב צריכים להיות בעלי עובי זהה.

  • הרכבת תמך - השחלת ענף עליון של שתיל צעיר בתוך גזע של שתיל בוגר. השתיל הצעיר עם הזמן יהפך להיות הגזע העיקרי של העץ.

  • הרכבת אלכסון - קוטמים את הרוכב ואת הכנה בחיתוך אלכסוני מצמידים אחד לשני וקושרים. העדיפות במקרה הזה היא להשתמש בהרכבת סדק בה הסיכוי להרכבה מוצלחת גדול יותר.

  • הרכבת עין - החלפה של עין או ריבוע המכיל עין מהרוכב עם חתיכה בגודל זהה מקליפת הכנה. הרכבה נחשבת לא פשוטה, מומלץ לנסות רק לאחר שעשיתם כמה הרכבות. נפוץ בעיקר על עצי מנגו ואבוקדו.

קשירת הרוכב לכנה על ידי סרט קשירה מיועד הוא החלק הראשון והידוע. אך לצורך השלמת התהליך תצטרכו גם לשמור על הלחות עם סרט פאראפילם, המאפשר גם לענפים לפרוץ דרכו להצלחת ההרכבה. קרינת השמש עשויה גם להשפיע (לרעה) על הצלחת ההרכבה ומומלץ לכסות את ההרכבה בנייר אלומיניום לשיפור הסיכויים לקליטת ההרכבה.


טיפ: חיטוי של הסכין (יפנית או סכין הרכבה) טרם החיתוך תשפר את סיכויי הקליטה.


"הרכבת כתר"


הַבְרָכָה בצמחים - באמת ברכה


מונח ההברכה בצמחים מגיע מלשון ברך. דמיינו את עצמכם כורעים ברך על הרצפה והברך שלכם לאחר זמן מה תתחיל לייצר שורשים ולתפקד כגוף נפרד. אם מדובר בענף בטטה תועה שנכנס לקרקע או פגש מקור מים הוא יוביל להשרשה אם המגע הוא במקום הנכון. בטח נתקלתם בזה בשתילי תות שדה, השולחים זרועותיהם ומייצרים שלוחות גידול חדשות. את השלוחה החדשה ניתן לנתק בהמשך מצמח האם ולהעתיקה למקום אחר.



פקעות ובצלים - המאגרים של הטבע


את הגאופיטים כולנו מכירים. בצל הגינה, נרקיסים, יקינטון, תפוחי אדמה, אלו הם רק חלק קטן מהקבוצה הנפלאה הזו אשר בנויה לאגור חומרי הזנה כאמצעי לרבייה הוגטטיבית. היתרון שיש לגאופיטים על צמחים אחרים הוא שהם יודעים להתקיים גם באקלימים קיצוניים של קור/חום ויובש עקב שמירה על "מחסן" מזון זה.

הגאופיטים מתרבים מתחת לאדמה ולאחר כמה עונות תוכלו ליהנות מכמות גדולה של פקעות ובצלים אותם תוכלו לפזר בגינה, באדניות או אפילו סתם לחלק לחברים שזה תמיד כיף.


בצל סייפן



לסיכום:

אנחנו לא צריכים הרבה כדי לגדל ולגדל נכון. רק את הפרקטיקה הנכונה אותה אנו רוכשים בכל יום מחדש..

שאלות או פידבקים? תוכלו להגיב מטה ואשתדל לענות בהקדם :)

142 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
רוצים עדכונים על אירועים, מבצעים, הנחות וטיפים? 
הכניסו את כתובת המייל שלכם בשדה הבא